żarówki

Efektywność działań szkoleniowych

Zorganizowanie szkolenia jest bardzo łatwe. Rezerwujemy miejsce, zamawiamy wszelkie usługi dodatkowe (catering, nocleg itd.), opracowujemy materiały szkoleniowe, angażujemy trenera itd. Ale jak sprawić, aby wydane na ten cel pieniądze były efektywną inwestycją, a nie tylko kosztami firmy? Warto wziąć pod uwagę kilka praktycznych wskazówek.

Na pewno wiele zależy od prowadzącego szkolenia – od tego, czy potrafi zbudować autorytet w grupie, czy ma wystarczające kompetencje i czy dysponuje odpowiednim doświadczeniem. Ale równie istotne jest pozytywne nastawienie uczestników do zdobywania wiedzy i rozwoju zawodowego. W przeciwnym razie nawet najlepszy trener nie sprosta zadaniu edukowania i podnoszenia kwalifikacji. Warto także wiedzieć, że najbardziej efektywne są cykle szkoleniowe – przemyślane i rozplanowane na dłuższy czas.

Podczas szkoleń należy uważać, aby nie przekazywać uczestnikom zbyt dużo wiedzy w zbyt krótkim czasie. Takie działanie nie sprzyja bowiem efektywności. Dobrym rozwiązaniem jest również podzielenie szkolenia na moduły, aby pracownicy mogli zdobywać swoja wiedzę stopniowo.

Po zakończeniu każdego szkolenia powinien nastąpić etap zahartowania zdobytej wiedzy i utrwalenia nabytych umiejętności. To bardzo ważne. Zdobyta wiedza bowiem szybko ulatuje, a w konsekwencji cały wysiłek szkoleniowy idzie na marne. Dlatego przełożony powinien przeprowadzić rozmowę z pracownikiem, podczas której wspólnie ustalą, jak ma się odbywać przekładanie teorii na praktykę. A jeśli pracownik przekona się, że zaproponowane mu rozwiązania podnoszą efektywność jego pracy, będzie pozytywnie nastawiony do kolejnych szkoleń, a przede wszystkim dostrzeże sens tej formy rozwoju zawodowego. Ma również szanse docenić wysiłki rozwojowe firmy, a więc stanie się bardziej usatysfakcjonowanym i lojalnym pracownikiem.