Salerezerwacje.pl pokazują 4 sposoby na wizualizację treści

4 pomysły na wizualizację treści

Robisz notatki na szkoleniach? Obejrzyj jedną z nich. Mamy do Ciebie pytanie, wcale nie podchwytliwe: czy wiesz, na co patrzysz? Jeśli nie, ten artykuł jest dla Ciebie.

Nie chodzi o to, czy ładnie piszesz

Sami często łapiemy się na tym, że piszemy brzydko. Takie mamy czasy, że do pisania używa się klawiatury, nie pióra. A że niepraktykowane umiejętności zanikają, na kartce zostawiamy kleksy zamiast zgrabnych liter. Na szczęście notatki robimy głównie dla siebie, a własne pismo rozszyfrowuje się łatwiej.

Jednak pismo to tylko forma!

Najważniejsza jest treść. Robienie notatek, które pomagają w nauce nowych rzeczy może być trudne, zwłaszcza, jeśli nie wiesz, jak się do tego zabrać. Śpieszymy z poradami!

Cechy dobrej notatki

Dobre notatki muszą być przede wszystkim zrozumiałe dla autora. Nie martw się, gdy ktoś spojrzy na Twoje zapiski i je skrytykuje. To Ty będziesz z nich korzystać. Tobie mają się odpowiednio kojarzyć. Twórz je tak, aby pozwalały szybko i bezproblemowo powtarzać materiał. Nie pisz wszystkiego, co słyszysz – notuj najważniejsze informacje i słowa klucze. Zapisuj tak, aby poszczególne informacje były łatwe do znalezienia. Poniżej przedstawiamy 4 metody notowania*, które mogą Ci się przydać:

1. Mapa myśli

Mapa myśli służy do rozpisywania skojarzeń. Tworzymy obraz, który pobudza mózg i ułatwia zapamiętywanie. Możesz wykorzystywać kolory, rysunki, symbole.

Jak to zrobić?

Na środku kartki napisz temat – może być to słowo-klucz, myśl przewodnia itd. Od tematu wyprowadź linie, na których umieścisz związane z nim zagadnienia. Pisz nad linią. Słowa możesz zamykać w chmurkach, prostokątach lub prostych ilustracjach. Używaj różnych kolorów (co najmniej 3).

2. Notowanie w tabelach

Tabele pomagają usystematyzować informacje. To dobre rozwiązanie, gdy mamy do czynienia z wieloma nowymi słowami i definicjami.

Jak to zrobić?

Podczas nauki staraj się wyłapywać główne kategorie informacji. Nazwij każdą z kategorii – to będzie nazwa nagłówka. Uzupełniaj kolumny szczegółami (datami, faktami czy słowami kluczowymi). Kondensuj myśli, staraj się nie rozpisywać za bardzo i przygotuj miejsce zapasowe na dodatkowe kolumny.

3. Notowanie hierarchiczne

Metoda ta polega na zapisywaniu informacji w hierarchii, od najważniejszej do najmniej ważnej, od ogółu do szczegółu. Zaczynamy notowanie od lewej strony kartki, kolejne informacje przesuwamy do linijki niżej. Możemy wprowadzić punktory, numerację itp.

Jak to zrobić?

Wzór:

I Od ogółu

Do szczegółu

                 ..... ......

                 ..... ......

4. Metoda Cornella

To metoda dwuetapowa: najpierw zapisujemy treści, informacje, pojęcia i fakty, następnie wyciągamy z nich słowa kluczowe.

Jak to zrobić?

Podziel kartkę na dwie części. Lewa może być mniejsza (ok. 6 cm.) To miejsce na słowa kluczowe. Całą prawą stronę poświęć na notatki. Na dole strony narysuj linię poziomą na całej długości strony – tu umieścisz podsumowanie.

 

*Źródło: http://www.ebooki.jelcyn.com/pdf/5_Najlepszych_Metod_Notowania.pdf

Kategorie: Porady ekspertów