strategia

Co to jest strategia medialna i jak ją zbudować?

Rozwój firmy nie może się odbywać bez odpowiedniej promocji. Jednym ze sposobów na wzrost rozpoznawalności czy sprzedaży usług i produktów przedsiębiorstwa jest przygotowanie dobrej strategii medialnej. Warto zatem wiedzieć, jak podejść do tego zagadnienia. Oto kilka naszych rad.

Co to jest strategia medialna?

Mówiąc najprościej - strategia medialna to zbiór zaplanowanych działań, mających na celu dotarcie ze swoim produktem lub usługą do określonej grupy docelowej. Istnieje oczywiście wiele dróg realizacji i typów strategii medialnych - zależnych od konkretnej sytuacji czy celu. Dobra strategia medialna musi być jednak zawsze ściśle dopasowana do grupy docelowej oraz powinna dążyć do realizacji konkretnego efektu. W realizacji strategii medialnej kluczowe jest odpowiednie przygotowanie informacji którą chcemy przekazać i dystrybucja jej poprzez określone media.

Jak zaplanować strategię medialną?

Przygotowując strategię medialną należy skupić się na kilku podstawowych zagadnieniach. Pierwszym z nich jest określenie odpowiedniej grupy docelowej. Pomaga to w ustaleniu najlepszych kanałów przekazywania informacji – na przykład: jeśli chcemy dotrzeć do osób młodych, to raczej wybierzemy nowoczesną aplikację mobilną lub zorganizowanie konferencji, niż klasyczną prasę papierową.

Drugim ważnym elementem budowania strategii medialnej jest określenie konkretnego i mierzalnego celu. Niestety często się o tym zapomina i pozostaje przy ogólnikach, takich jak "chcę zwiększyć przychody". Postępując w taki sposób utrudniamy sobie ocenę skutków podjętych działań oraz określenie ich rentowności.

Kolejnym czynnikiem determinującym charakter strategii medialnej jest określenie konkretnego budżetu. Pozwala to na lepsze gospodarowanie posiadanymi środkami i ocenę, jakie działania będą dla nas najbardziej efektywne. Chroni to także przed zbyt rozrzutnym lokowaniem środków w projekt, który nie przynosi efektów.

Ważnym elementem każdej strategii medialnej jest ocena jej efektów. Pozwala ona bowiem na sprawdzenie skutków podjętych działań, a także analizę błędów które popełniono. Warto przy tym dodać, że poważne firmy realizują wiele projektów marketingowych. Ewaluacja będzie więc doskonałą nauką i punktem wyjścia dla kolejnych strategii medialnych.

Etapy przeprowadzenia strategii medialnej

Przeprowadzenie strategii medialnej powinno zawsze opierać się na kilku etapach. Pierwszym z nich jest oczywiście zaplanowanie działań, co opisaliśmy w poprzednim akapicie. Etap drugi to sama realizacja. Obejmuje ona zasadniczo dwa elementy:

Przygotowanie komunikatu oraz dotarcie do mediów i dystrybucja komunikatu

Do obu tych elementów należy podejść tak samo poważnie, gdyż nawet najlepszy komunikat będzie niewiele wart, jeśli nie trafi do odbiorcy, tak samo jak najlepiej dystrybuowana wiadomość nie przyniesie zysków, jeśli nie zainteresuje grupy docelowej.

Przygotowując treść komunikatu bezwzględnie musimy podporządkować ją naszym celom oraz ludziom, do których będzie on kierowany. Poza tym warto zadbać, by sama jego forma była na tyle interesująca, by przykuwać uwagę.

Dystrybucja wiadomości wymaga z kolei nawiązania odpowiednich kontaktów - z dziennikarzami, wydawcami gazet czy portali internetowych, odpowiednimi działami telewizji, radia itd. Dobrym kanałem prowadzenia kampanii są też oczywiście social media. Należy przy tym pamiętać, by wybór najlepszych kanałów dystrybucji powinien być jednak podyktowany naszą grupą docelową.

Prowadząc kampanię medialną warto pamiętać, by nie trwała ona zbyt długo i nie była zbyt natarczywa. Nawet bowiem najlepszy przekaz w końcu się znudzi, a bombardowanie nim odbiorców "ze wszystkich stron" łatwo może wywołać frustrację.

Jakie zyski możne przynieść dobra strategia medialna?

Przeprowadzenie dobrej strategii medialnej wymaga więc sporego zaangażowania i dobrego poznania rynku. Jednak jeśli wszystko zrobimy dobrze, to liczyć możemy na szereg zysków. Przede wszystkim będzie to realizacja naszego głównego celu - czyli np. wzrostu sprzedaży, rozpoznawalności marki czy też zainteresowania ludzi danym problemem. Pamiętać jednak przy tym należy, że na ogół realizując jedno z tych założeń, pozytywnie wpływamy też na inne. Często jest tak, że nasza strategia ukierunkowana na budowanie silnej marki prowadzi jednocześnie do wzrostu sprzedaży. Podobnie angażując się w wydawałoby się społeczny problem możemy przy okazji poprawić własną markę oraz zyski z oferowanych usług.

We współczesnym świecie, przepełnionym informacjami i aktywną konkurencją korzystanie ze strategii medialnych jest praktycznie niezbędną codziennością. Ważne więc, by tego typu działania podejmować rozważnie oraz na podstawie konkretnych przesłanek i analiz. Łatwo bowiem wydać miliony na promocję, trudniej uzyskać konkretne efekty.