sala

Coworking, czyli sposób na biznes

Studenci wrócili już na swoje uczelnie, wynajęli mieszkania i rozglądają się za dorywczą pracą. Miasta akademickie, po wakacyjnym letargu, tętnią życiem i zachęcają do robienia biznesu. Ale jak go robić nie mając zaplecza – własnego biura, miejsca do przyjęcia kontrahentów czy zwykłego rzutnika?

Żeby rozkręcić swoją firmę, czy robić interesy dorywcze, sezonowe wcale nie trzeba od razu wynajmować na stałe biura i kupować drogiego sprzętu. Najlepszym i najprostszym rozwiązaniem jest coworking, czyli możliwość indywidualnej lub wspólnej pracy w wynajętym pomieszczeniu. To doskonały sposób na oszczędzanie i… zyskanie przyjaciół oraz wspólników biznesowych. Możliwość coworkingu pozwala na większy komfort pracy niż w domu. Można pracować spokojnie, ale nie samotnie, można też liczyć na wsparcie i weryfikację pomysłów wśród osób, z którymi wynajmuje się biurka. Dlatego też idea coworkingu cieszy się dużą popularnością wśród freelanserów, którzy potrzebują nieustannej konfrontacji i bodźców motywujących ich do pracy.

Razem, ale osobno

Za ojca coworkingu uważa się Brad’a Neuberg’a, który pracując samotnie jako programista Open Source w San Francisco zauważył jak bardzo brakuje mu kontaktu z ludźmi. Wynajął więc wolną przestrzeń biurową w Centrum Sztuki dla Kobiet i stał się największym orędownikiem coworkingu. Według Brad’a coworking to nie tylko wspólne wynajmowanie biura, ale też tworzenie społeczności, budowanie więzi nie tylko biznesowych, ale przede wszystko ludzkich. Społeczność ta jest wyjątkowa, bo złożona z osób robiących różnorodne rzeczy, często odległe od siebie - co paradoksalnie - jest wyjątkowo cennym i twórczym doświadczeniem.

Jak to się robi w Polsce

W Polsce coworking z każdym rokiem staje się coraz popularniejszy. Oprócz osób indywidulanych, raczkujących w biznesie, korzysta z niego także wiele firm, które do swojego rozwoju potrzebują z dnia na dzień większych przestrzeni. Pracodawca wynajmuje w takiej sytuacji biurko dla pracownika, bo taniej jest wynająć miejsce do pracy, niż tworzyć nowe (zwłaszcza gdy nie ma szans na nową siedzibę). 

Według raportu infakt „Coworking w Polsce” przeprowadzonego na przełomie 2010/2011 roku najczęstszym powodem „wynajmowania biurek” jest chęć oddzielenia pracy od życia prywatnego (71%) oraz poszukiwanie warunków do efektywnej pracy (50%). 43% ankietowanych jako powód korzystania z biura wskazuje dobre warunki do spotkań biznesowych i możliwość nawiązania interesujących kontaktów. Nie bez znaczenia są też niskie opłaty za kompleksową usługę (41%). W efekcie ponad 80% ankietowanych korzysta z biura coworkingowego co najmniej kilka razy w tygodniu, z czego połowa codziennie. Typowy użytkownik biura coworkingowego jest zwykle mężczyzną między 26 a 30 rokiem życia z wyższym wykształceniem.

Dziś w 2014 roku centra coworkingu są prawie we wszystkich dużych miastach. Jak je znaleźć? Oczywiście przez internet (www.salerezerwacje.pl). Te najlepsze gwarantują swoim klientom dużo więcej niż tylko wynajem biurka – w ofercie mają także wynajem sal konferencyjnych, catering, a także aule na konferencje, czy sale specjalistyczne wyposażone dla konkretnej grupy zawodowej. 

Kategorie: Hydepark