biurko z dokumentami, kubkiem kawy i ręce robiące notatkę

Czy można pracować wydajniej, ale spokojniej? Tak! Wystarczy zastosować się do 6 prostych zasad

Polacy są wciąż jednym z najbardziej zapracowanych narodów w Europie. Statystycznie spędzamy w pracy 42,5 godziny tygodniowo. Teoretycznie mamy więc mnóstwo czasu na realizowanie zadań (ponury żart prowadzącego). Praktyka pokazuje, że wielu z nas jest w wiecznym niedoczasie.

Gdy zadań przybywa, widmo wydłużonego czasu pracy zaczyna nas przytłaczać. Denerwujemy się, śpieszymy, zaczynamy popełniać błędy, potem tracimy czas na ich naprawianie. To błędne koło!  Podpowiadamy, jak wdrożyć do codziennej rutyny kilka prostych nawyków, które sprawią, że będzie Ci się pracowało spokojniej, a przy okazji efektywniej.

1. Ustal priorytety

Zanim przystąpisz do pracy ustal, co jest do zrobienia i nadaj zadaniom priorytety.Najpierw zajmij się najważniejszymi sprawami.  Duże i dręczące Cię zadania załatwiaj od ręki – odczujesz ulgę, gdy będziesz je mieć z głowy. Dzięki temu bardziej przyłożysz się do kolejnych zadań.

2. Trzymaj się planu

Na tyle, ile to możliwe trzymaj się planu. Odhaczając kolejne punkty z listy rzeczy do zrobienia zobaczysz postęp prac – to motywuje i przynosi satysfakcję.

3. Nie powtarzaj tych samych czynności – rób szablony

Przygotowujesz wiele dokumentów, prezentacji, rozliczeń? Zrób szablony i umieść je w miejscu, do którego masz zawsze dostęp (chmura, pendrive itp.). Wykorzystuj je, zamiast pisać od początku. Zastanów się, co jeszcze możesz zrobić, by Twoja praca była bardziej zautomatyzowana i wdrażaj nowe systemy, które pomogą Ci oszczędzić jeszcze więcej czasu.

4. Naucz się mówić „nie”

Lubisz pomagać, chętnie angażujesz się w nowe projekty, ale nie wyrabiasz się z pracą? Niestety, musisz zacząć odmawiać. Najważniejszy jest Twój komfort pracy. Pamiętaj, że robiąc wszystko na raz, niczego nie zrobisz dobrze. Musisz mieć czas na pracę w skupieniu, to pozwoli Ci osiągać lepsze wyniki. Współpracownicy lepiej postrzegają tych, którzy są stanowczy (ale łagodni!) i zorientowani na cel.

5. Rezerwuj czas na własną pracę

Wystawiasz faktury raz w miesiącu? Masz do przygotowania raport, ale do upłynięcia deadline`u masz jeszcze dużo czasu? Zaplanuj, kiedy to zrobisz. Nie czekaj na natchnienie. Ochota sama nie przyjdzie. Po prostu to zrób w wyznaczonym terminie. Poświęć ten czas tylko na to. Dzięki planowaniu tego typu zadań będziesz mieć pewność, że zdążysz je wykonać.

6. Dbaj o miłą atmosferę w pracy

Uśmiechaj się do ludzi, z którymi pracujesz. Mobilizuj, powiedz coś miłego, wysłuchaj. Proś i dziękuj. Dobra atmosfera w pracy to o jedno zmartwienie mniej. Będzie Ci też łatwiej załatwiać sprawy, gdy współpracownicy będą Ci przychylni.  

 

**** Źródło: Coaching Extra 2/2014

Kategorie: Porady ekspertów