duża sala szkoleniowa

Dlaczego szkolenia są potrzebne? Oto 4 powody

Z roku na rok w Polsce oferowanych jest coraz więcej szkoleń i kursów. Jak zwykle w takim przypadku pojawia się pytanie o sens korzystania z tego typu usług. Wielu pracodawcom i pracownikom wydaje się, że tego typu działania są niepotrzebne. Czy słusznie? Poznaj cztery powody, które dowodzą konieczności uczestnictwa w szkoleniach.

Szkolenia poszerzają wiedzę i umiejętności

Wydaje się to oczywiste, ale zawsze warto podkreślić to jeszcze raz - szkolenia są po to, by dostarczać nowych wiadomości oraz rozwijać konkretne umiejętności czy cechy. Warto przy tym też zaznaczyć, że w wielu zawodach ciągłe doszkalanie jest nie tylko dodatkiem, ale i koniecznością, wynikającą ze specyfiki pracy.

Korzystanie z oferty dobrych szkoleń pozwala też na wykazanie się przed potencjalnym pracodawcą, co jest nie bez znaczenia w trakcie poszukiwania pracy. Dodatkowa umiejętność czy przebyte szkolenie nierzadko może zadecydować o tym, że właśnie Ty, z grupy podobnych kandydatów, zdobędziesz wymarzoną pracę. Ukończenie kursu czy szkolenia nierzadko skutkuje też awansem w firmie oraz podwyżką. Szkolenia pozwalają też na samorealizację, co jest pozytywnie wpływa na ogólną kondycję psychiczną człowieka.

Szkolenia poprawiają wyniki firmy

Wiedza i umiejętności pracowników zdecydowanie przekładają się na sytuację firmy. Po prostu - lepiej znający swoją pracę ludzie będą wydajniej pracować. Co więcej, lepsze wykształcenie przekłada się także na mniejszą ilość błędów popełnionych z niewiedzy, a także pomaga budować pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa zatrudniającego specjalistów.

Warto też podkreślić, że często bardzo drogi sprzęt kupowany przez firmy nie jest w całości wykorzystywany, gdyż pracownicy nie mieli jak poznać wszystkich funkcji czy zaawansowanych możliwości. Dlatego też opłaca się przyjmować do pracy osoby posiadające jak najlepsze kwalifikacje oraz wysyłać własnych pracowników na szkolenia.

Szkolenia wzmacniają innowacyjność i inicjatywę

Rozwój współczesnego świata wymaga wdrażania coraz to nowych pomysłów i rozwiązań. Niestety wiele innowacji długo czeka na wprowadzenie, ze względu na opór ludzi przyzwyczajonych do znanych już technologii. W tym przypadku także na pomoc przychodzą szkolenia, które pozwalają na samodzielne przetestowanie i nauczenie się obsługi nowoczesnego sprzętu, oprogramowania itp. Co więcej, kontakt z innymi ludźmi pomaga na spojrzenie z innej perspektywy na swoje działania w pracy. Gruntowna wiedza sprzyja także wypracowywaniu własnych nowatorskich koncepcji oraz rozbudza inicjatywę, jakże potrzebną we współczesnym biznesie.

Szkolenia pozytywnie wpływają na ogólną sytuację w firmie.

Na koniec warto zwrócić też uwagę na fakt, że szkolenia mogą pozytywnie wpływać na atmosferę w firmie. Inwestowanie w pracowników zwiększa ich przywiązanie do przedsiębiorstwa oraz może być traktowane jako wyróżnienie. Warto też dodać, że stworzenie firmowego planu szkoleń i kursów może długofalowo rozwiązywać problemy związane ze zmianami kadrowymi. Zamiast zwalniać sprawdzonych pracowników i zatrudniać nowe osoby często lepsze jest odpowiednie przebranżowienie. Tego typu praktyki zdecydowanie budują też dobrą atmosferę w pracy, a także pozytywnie wpływają na markę pracodawcy - dbającego i inwestującego w ludzi.

Jak więc widać korzystanie ze szkoleń jest opłacalne zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Oczywiście aby skorzystać z wszystkich pozytywnych skutków należy z rozwagą wybierać różne opcje dokształcania. Korzystanie z marnej jakości szkoleń i kursów lub też zbyt częste wysyłanie na nie pracowników, może dawać efekty wręcz odwrotne. Kiepskie szkolenia bowiem także kosztują, a co gorsza, wzbudzają frustrację wśród ludzi, wywołując poczucie straty czasu. Co więcej, przesadzenie z ilością szkoleń może prowadzić do gorszego przyswajania nowych umiejętności, a także wywołania odczucia braku zaufania do kompetencji pracownika. Aby uniknąć tych negatywnych konsekwencji warto korzystać tylko z dobrych szkoleń prowadzonych przez kompetentnych prowadzących.