Gra o szkolenie
Szkolenia to już nie tylko wykłady i dyskusje, ale też gry czy inne działania angażujące uczestników. Często zwyczajne wstanie z krzeseł, wymiana uścisków, przedstawienie się i rozmowa na zadany przez trenera temat, mogą rozruszać towarzystwo.
Wykorzystywanie gier w biznesie jest coraz popularniejsze, wręcz modne. Już jakiś czas temu gry pojawiły się na szkoleniach oraz w takich dziedzinach jak marketing, onboarding, czy rekrutacja pracowników.
Dobra gra to prosta gra. Im bardziej zawiłe zasady, tym trudniej o zrozumienie i zaangażowanie. Gry szkoleniowe powinny być ponadto krótkie i niewymagające szczególnych umiejętności trenerskich od prowadzących. Rolą takich zabaw najczęściej jest wzajemne poznanie, rozruszanie czy zintegrowanie uczestników szkolenia. Są jednak i gry nastawione na rozwijanie konkretnych umiejętności, np. negocjacyjnych czy planistycznych. W przygotowaniu tego typu gier pomogą nam wyspecjalizowane firmy. Warto im zaufać, bo dzięki temu szkolenia mogą być atrakcyjniejsze, a uczestnicy z przyjemnością wezmą w nich udział.
Przykładowe gry szkoleniowe
Kto to jest? (dla grup, które się znają)
Każdy z uczestników spisuje swoją charakterystykę na kartce (np. temperament, ulubione danie). Mieszamy kartki i losujemy. Każdy dostaje czyjąś charakterystykę, a następnie próbuje zgadnąć jej autora.
Przydomek
Każdy z uczestników wynajduje w sobie cechę charakteru zaczynającą się na literę swojego imienia, np. Kasia – kochliwa, Szymon – szybki, wraz z komentarzem oraz dodatkowymi informacjami na swój temat. Kolejne osoby starają się zapamiętać imiona i przydomki poprzedników.
Detektyw
Uczestnicy przynoszą na szkolenie drobny przedmiot, odzwierciedlający ich osobowość. Podczas treningu kolejno pokazują przedmioty, a pozostali starają się odgadnąć cechy charakteru odzwierciedlone w danym drobiazgu. To ćwiczenie na spostrzegawczość, umiejętność logicznego i abstrakcyjnego myślenia. Nadaje się do szkoleń z zakresu sprzedaży, negocjacji czy zarządzania.