ręka wpisująca oceny w formie gwiazdek

Jak zebrać informację zwrotną po szkoleniu? 5 pomysłów.

Każdy organizator imprez doskonale wie, że konstruktywna informacja zwrotna otrzymana od uczestników wydarzenia ma kluczowe znaczenie. Dzięki niej wiemy, jak zostaliśmy odebrani, co udało się zrobić dobrze, a nad czym warto jeszcze popracować. To cenne wskazówki, które ułatwiają nam pracę nad kolejnymi szkoleniami lub konferencjami. Często jednak nie do końca wiemy, w jaki sposób uzyskać feedback. Tymczasem to wcale nie musi być trudne. Przedstawiamy sprawdzone sposoby, które mogą Ci w tym pomóc.

Ankieta na zakończenie wydarzenia

Jeśli szkolenie zmierza ku końcowi, a Tobie zależy na tym, by poznać opinię jak największej liczby uczestników wydarzenia – kuj żelazo, póki gorące. Warto wcześniej przygotować ankietę, w której znajdą się wszystkie istotne dla Ciebie pytania. Możesz zapytać o: organizację, komfort uczestników, sposób odbywania się szkolenia, wartość merytoryczną, oraz o wszystko to, co przyjdzie Ci na myśl.

Pytania w ankiecie mogą być otwarte lub mieć formę zamkniętą (np. oceny od 1 do 10). Ankiety rozdaj uczestnikom pod koniec szkolenia i poproś, by wypełnili je i wrzucili do przygotowanej skrzynki przy wyjściu. Dzięki takiemu rozwiązaniu możesz mieć pewność, że zbierzesz całkiem sporo informacji zwrotnych. Pamiętaj jedynie o tym, by przygotowana przez Ciebie ankieta nie była zbyt długa. Może to bowiem zniechęcić uczestników wydarzenia do jej wypełniania.

Napisz coś od siebie

Kolejnym pomysłem do wykorzystania jeszcze w trakcie szkolenia jest stworzenie miejsca, w którym uczestnicy wydarzenia mogliby dzielić się swoimi opiniami na temat eventu. Może mieć to bardzo prostą formę zakątka na uboczu, na którym umieścimy duży zeszyt dla osób chcących zostawić informację zwrotną. W czasie szkolenia warto kilka razy wspomnieć o takiej możliwości oraz poinformować uczestników, jak duże znaczenie ma dla Ciebie uzyskana od nich informacja zwrotna (pisaliśmy już o niej TUTAJ). Podkreśl, że pomaga ona dbać o wysoki poziom szkoleń i jest cenną wskazówką co do ścieżki dalszego rozwoju Twoich eventów.

E-mail z podziękowaniami

Nie udało Ci się zebrać opinii uczestników podczas szkolenia lub chcesz, by były one wyrażone na chłodno, kilka dni po zakończeniu eventu? Nic prostszego. Już w trakcie zapisów zbierz od uczestników ich adresy email. Po szkoleniu wyślij na nie wiadomość z podziękowaniami za uczestnictwo oraz z prośbą wypełnienie krótkiej ankiety. Bez problemu stworzysz ją w edytorze Google. Żeby zachęcić uczestników szkolenia do wysyłania swoich opinii możesz zaproponować rozlosowanie kilku niewielkich nagród lub np. obiecać zniżkę na kolejne wydarzenie. W mailu wyjaśnij również, dlaczego informacja zwrotna ma dla Ciebie duże znaczenie.

Zapytaj w mediach społecznościowych

Jeśli promowałeś swoje szkolenie w social mediach np. poprzez wydarzenie na Facebooku, zebrała się tam z pewnością spora grupa uczestników. Wykorzystaj to i zapytaj ich, jak oceniają przebieg i warstwę merytoryczną Twojego szkolenia oraz szkoleniowca (o tym pisaliśmy TUTAJ). Dowiedz się, czy jest coś, co wymaga poprawy. Większość osób chętnie komentuje na Facebooku, możesz więc mieć pewność, że szybko pojawią się pierwsze odpowiedzi na Twoje pytania. Co więcej, korzystając z tego pomysłu możesz na bieżąco odpowiadać na zarzuty lub rozwiewać wątpliwości.

Poszukaj informacji na własną rękę

Często zdarza się tak, że uczestnicy wydarzeń, nie chcąc sprawiać przykrości organizatorom, nie zgłaszają żadnych krytycznych uwag. W rozmowach w sieci dzielą się jednak tym, co nie podobało im się w danym szkoleniu. Chcesz poznać prawdziwą opinię o Twoim wydarzeniu? Wykorzystaj jedno z narzędź do monitorowania internetu (np. Brand24), by znaleźć wypowiedzi, artykuły i wątki na forach powiązane z Twoim wydarzeniem. Dzięki temu będziesz wiedział, co o Twojej firmie i szkoleniach mówi się w internecie.

Znaczenie feedbacku jest bardzo duże i nie powinniśmy o nim zapominać. Wykorzystując powyższe sposoby, uda nam się zebrać opinie uczestników wydarzenia bez stresu i wysiłku. Warto je wykorzystać, tym bardziej, że nie wiążą się one dla nas z żadnymi kosztami, a mogą przyczynić się do zwiększenia zysków.