Jak kreatywnie urozmaicić każde szkolenie?
Szkolenia przez lata kojarzyły się z długimi, monotonnymi spotkaniami, które należy po prostu odsiedzieć i zapomnieć. Czy słusznie? Takie wydarzenia powinny przecież dostarczać informacji, uczyć konkretnych umiejętności oraz angażować uczestników. Niestety, często zdarza się tak, że rzeczywistość nie przystaje do oczekiwań – podobnie jest ze szkoleniami, którym nierzadko brak ciekawych rozwiązań. Jak urozmaicić szkolenie, by spotkało się ono z zainteresowaniem i aprobatą uczestników?
Kreatywność na eventach – dlaczego jest potrzebna?
Liczne analizy i badania przeprowadzone przez lata wskazują na to, że sposób prowadzenia szkoleń i kreatywne podejście do przekazywania treści ma olbrzymie znaczenie dla efektów takich spotkań. Wynika to z kilku powodów. Pierwszym z nich jest psychologiczne połączenie słowa szkolenie z wyrażeniem lekcja szkolna, co po prostu źle nam się kojarzy – jako element przymusu, wymagania czy podważania naszych już zdobytych kompetencji. Druga kwestia to fakt, że tradycyjny wykład jest niezwykle trudną do realizacji formą nauczania, którą w angażujący sposób umieją wykorzystać nieliczni. W większości przypadków więc szkolenia prowadzone w tej formie będą po prostu nudne, a przez to nieskuteczne. Trzecim problemem tradycyjnych szkoleń jest ich utarta forma, która często nijak się ma do omawianych zagadnień. Szkolenie z zakresu marketingu w Internecie z użyciem stosu kserówek z samymi definicjami w żaden sposób nie zainteresuje specjalistów, a wręcz wzbudzi w nich wątpliwość co do kompetencji prowadzącego.
Dlatego też coraz więcej osób zauważa, że odpowiednie urozmaicenia szkoleń są kluczem do sukcesu i zadowolenia wszystkich zainteresowanych. Tu nie da się bowiem oszukać odbiorcy – jeśli prowadzone przez firmę szkolenia będą nudne i nieefektywne, to prędzej czy później zamawiający zauważą, że dalsza współpraca nie ma sensu, gdyż brakuje jakichkolwiek efektów.
Jak urozmaicić szkolenie?
Rozmyślając nad tym, jak skutecznie urozmaicić szkolenie, należy zdać sobie sprawę z tego, że każdy kreatywny dodatek musi odpowiadać na konkretne potrzeby samego wydarzenia i uczestników. W praktyce oznacza to, że powinniśmy się skoncentrować na takich działaniach, które ułatwią nam przekazywanie wiedzy – zarówno w sposób bezpośredni, jak i pośredni.
Sposobami na urozmaicenie przyswajania wiedzy i umiejętności będą na pewno wszelkie pomoce dydaktyczne. Możliwości jest w tej kwestii mnóstwo, dlatego też warto korzystać z już stworzonych wzorców, jak i samemu szukać kreatywnych rozwiązań. Takie rozwiązania jak praca zespołowa, omawianie case study, burza mózgów, użycie gier sytuacyjnych czy strategicznych oraz wirtualnych prezentacji i przykładów dają spore szanse na zdobycie zainteresowania słuchaczy.
Doskonałym dodatkiem do tego typu rozwiązań będzie też zadbanie o „efekt wow”, który sprawi, że osoby uczestniczące w naszym szkoleniu już na wstępie poczują się docenione i jednocześnie zainteresują się tym, co mamy do przekazania. Aby to osiągnąć, niezbędna jest właściwa otoczka samego szkolenia. Może to być ciekawie zaaranżowana sala szkoleniowa, w której krzesła i stoły zostaną zastąpione dmuchanymi piłkami i leżakami albo wykorzystanie nowoczesnych technologii do pracy – np. w postaci elektronicznych flipchartów czy interaktywnych tablic. Fajnym dodatkiem do każdego szkolenia może być też urozmaicenie przerw dzięki angażującym pokazom czy degustacjom.
Więcej pomysłów na ciekawe szkolenie znajdziesz tutaj.
Kreatywne szkolenie – na co należy uważać?
Ciekawe urozmaicenia szkoleń z pewnością mają sens. W tym miejscu warto jednak zaznaczyć, że nie każda nowość będzie dobrym rozwiązaniem. Szkolenia są bowiem dość specyficznym typem eventu, który mimo wszystko nie może przekroczyć pewnej granicy między użytecznością a widowiskiem. Oczywiście na nieco więcej można sobie pozwolić w przypadku eventów nastawionych na promocję marki, jednak i w ich przypadku warto się zawsze zastanowić, czy kreatywny pomysł rodem z festynu dla dzieci sprawdzi się jako element wydarzenia jakby nie patrzeć edukacyjnego. O czym konkretnie mowa?
Przede wszystkim często problemem jest przesadzenie z liczbą rozrywek, które przesłaniają faktyczną treść szkolenia. Drugim grzechem jest nadmierna infantylizacja, która, zamiast rozluźnić atmosferę, wywołuje zażenowanie i poczucie traktowania uczestników jak dzieci. Trzecią rzeczą, przed którą warto przestrzec, są próby ukrycia braków wiedzy czy umiejętności pod urozmaiceniami, grami i zabawami. Gwarantujemy, że na dłuższą metę to na pewno się nie uda i w końcu ktoś powie „sprawdzam”. A nie ma chyba nic gorszego, niż prowadzący, któremu wytknięta została niekompetencja.
Po czym poznać dobrego szkoleniowca?
Kreatywne prowadzenie szkoleń pozwala nie tylko na uzyskanie lepszych efektów samego spotkania, ale także wyróżnienie naszej oferty spośród wielu innych, podobnych propozycji. Dlatego zawsze warto zastanowić się i wdrażać nowe i ciekawe rozwiązania – byle z głową!