Jak nie promować konferencji. I jak promować.
Facebook to nie wszystko – zobacz, jak rozreklamować konferencję za pomocą narzędzi online i offline i dlaczego inaczej niż „zwykły” event.
Promocja to jeden z kluczy do sukcesu każdej konferencji. Bez niej trudno o szersze zainteresowanie organizowanym eventem, co z kolei automatycznie przekłada się na efekty, możliwość pozyskania sponsoringu czy współpracy z poważnymi podmiotami. Realia są bowiem nieubłagane – nikt nie będzie płacił za organizację wydarzeń, które nikogo nie obchodzą!
Promocja konferencji – czego nie robić?
Mimo że konferencje wrzuca się często do ogólnego „worka” pod tytułem „eventy”, to warto wiedzieć, że ich promocja nie powinna przebiegać na takich samych zasadach, jak w przypadku stricte komercyjnych wydarzeń. Podejście takie już na wstępie negatywnie wpłynie na ocenę i podejście do danego wydarzenia. Z natury rzeczy konferencja jest bowiem spotkaniem ludzi w celach w zasadzie naukowych – opiera się na wymianie wiedzy i doświadczeń oraz dyskusjach na temat pomysłów czy rozwiązań. Nawet jeśli jest to wydarzenie sponsorowane, to i tak nie powinno się go promować stricte sprzedażowo. W przeciwnym razie nasza konferencja stanie się tak naprawdę promocją produktu czy marki. Trudno w takich warunkach o innowacje, dyskusje czy wymianę doświadczeń.
Promocja eventów? Najważniejsze są podstawy!
Promocja wydarzeń w social mediach
Jednym z najlepszych miejsc na promowanie konferencji są oczywiście media społecznościowe. Co warto zaznaczyć, social media to nie tylko Facebook – to także Twitter, Google+, Pinterest, Instagram, LinkedIn i wiele, wiele innych serwisów. Wszystkie one dają olbrzymie możliwości marketingowe oraz szansę na dotarcie do różnych grup docelowych.
Oczywiście należy przy tym pamiętać, że każdy serwis społecznościowy rządzi się nieco innymi prawami i inne osoby będziemy mogli na nim spotkać. Ważne więc, by przekaz promocyjny dostosowywać do charakteru oraz realnych potrzeb. Jedne konferencje doskonale będzie można wypromować na Instagramie czy Pintereście, inne bardziej będą pasować do Twittera czy Facebooka. Warto też w tym miejscu dodać, że promocja w social media to nie tylko samo założenie konta i publikowanie ciekawych informacji, zdjęć i filmów. To także promowanie wydarzenia w grupach tematycznych czy wykupienie płatnych reklam skierowanych do konkretnych użytkowników.
Jak wykorzystać LinkedIn w promocji?
Promocja konferencji na blogach i portalach specjalistycznych
Promocja konferencji w internecie to jednak nie tylko social media. Zdecydowanie warto skorzystać z portali bardziej tematycznych czy opiniotwórczych – takich jak blogi, fora oraz portale branżowe.
Promując się w takich serwisach mamy zdecydowanie większe szanse na dotarcie do konkretnych osób, które mogą być naszymi gośćmi czy prelegentami. Co więcej, jeśli uda się naszym przedsięwzięciem zainteresować liczącego się blogera czy twórcę serwisu branżowego, to zyskujemy szansę na znaczącą rozbudowę wizerunku. Nie od dziś bowiem wiadomo, że jeśli coś zachwala uznany i rozpoznawalny specjalista, to z pewnością warto się na takim evencie pojawić!
Przygotowujesz promocyjne video z konferencji? Dowiedz się, jak zrobić to dobrze!
Notatka prasowa
Promocji konferencji nie należy jednak ograniczać do mediów społecznościowych czy blogosfery. Swój przekaz warto skierować też w bardziej tradycyjnej formie – np. notatki prasowej – do klasycznych serwisów informacyjnych. Rozwiązanie takie świetnie sprawdzi się szczególnie w sytuacji, gdy zależy nam nie tylko na ściągnięciu specjalistów i osób bliżej zainteresowanych, ale też chcemy dotrzeć do szerokich kręgów odbiorców i narobić trochę medialnego szumu.
Profesjonalne informacje prasowe, wysyłane regularnie do największych serwisów, mogą przynieść znaczące korzyści. Może to być wizyta dużej redakcji na wydarzeniu (i relacja), a to z kolei w przyszłości z pewnością zaprocentuje, gdy będziemy szukać sponsorów czy partnerów.
Instytucje naukowe
Promując konferencje zawsze warto też rozesłać odpowiednie informacje i zapytania do instytucji naukowych. Coraz więcej placówek tego typu chętnie wychodzi ze swoją działalnością "na zewnątrz", wspiera ciekawe wydarzenia ze swoich branż i aktywnie uczestniczy w konferencjach. Co więcej, potencjalna współpraca ze środowiskiem naukowym daje także możliwość nadania naszej konferencji bardziej poważnego charakteru, co również jest dobrym rozwiązaniem marketingowym. Bliższe kontakty typu B+R są więc na pewno wskazane z punktu widzenia promocji konferencji!
Feedback – co to jest i do czego służy?
Skuteczne promowanie konferencji wymaga świetnej organizacji i pomysłu. Dobrym sposobem jest w tym przypadku korzystanie z różnych kanałów komunikacyjnych, zarówno tych nowoczesnych, jak i bardziej tradycyjnych. Pozwoli to na dotarcie do różnych grup ludzi, a także pokaże nasz profesjonalizm. A w końcu w takich wydarzeniach chcą brać udział ważne osoby – dobrze przygotowanych i niosących konkretną wartość!