Ta strona korzysta z plików cookies

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że wyrażasz zgodę na ich wykorzystanie.

Aby uzyskać więcej informacji kliknij tutaj.

+48 (61) 639 75 00 kontakt@salerezerwacje.pl
+48 (61) 639 75 50 m.kontakt@salerezerwacje.pl

Jak przygotować szkolenie? 6 kroków, które Ci to ułatwią

szkolenie

Jak przygotować szkolenie? 6 kroków, które Ci to ułatwią

Dobre szkolenia to niezwykle ceniona na rynku usługa. Złe szkolenia, to z kolei najlepszy sposób na szybki upadek naszego biznesu czy zniszczenie opinii o szkoleniowcu. Co więc zrobić, by każde przygotowane przez nas szkolenie było doskonałe? Na pewno warto skorzystać z tych 6 kroków!

1. Określ cel szkolenia

Niezależnie od sytuacji podstawą do przygotowania dobrego szkolenia jest nakreślenie jego konkretnego celu. Wydarzenia tego rodzaju nie mogą być bowiem mniej lub bardziej udanymi spotkaniami towarzyskimi, na których porozmawia się „o tym i o tamtym”. Ważnym jest przy tym, by nasz cel był faktycznie możliwy do osiągnięcia w konkretnym czasie, miejscu i warunkach. Musimy bowiem pamiętać, że określając cel informujemy przy okazji uczestników i zleceniodawców jakie umiejętności przekażemy. A czy będziemy w stanie nauczyć np. obsługi zaawansowanego oprogramowania do zarządzania firmą w 6 godzin? Mocno wątpliwe! Co najwyżej przedstawimy podstawowe zagadnienia związane z tym tematem – i to powinno być naszym celem!

2. Dostosuj się do odbiorców

Drugim bardzo ważnym krokiem w drodze do przygotowania dobrego szkolenia jest zastanowienie się nad możliwościami naszej grupy odbiorców. Omawiane treści i użyte środki przekazu powinny być bowiem ściśle powiązane ze słuchaczami, ich wiekiem czy też wiedzą na temat danego zagadnienia. Dodatkowo ważna jest także ilość czasu jaki odbiorcy mogą poświęcić, a także jakie są ich realne potrzeby. Bo czy na szkoleniu dla doświadczonych księgowych warto tracić kilka godzin na omawianie podstawowych zagadnień i pojęć? Z pewnością nie! 

Zajmujesz się organizacją szkoleń? Poznaj najnowsze trendy

3. Stwórz plan szkolenia

Kolejnym etapem przygotowania dobrego szkolenia jest opracowanie programu samego wydarzenia. Powinien on składać się ze szczegółowej listy omawianych tematów i zagadnień, a także tematyki poruszonej we wprowadzeniu oraz samych metod nauczania czy ewaluacji. Taka „mapa drogowa” doskonale nam bowiem pomoże w przygotowaniu wystąpienia, jak i podczas realizacji szkolenia, chroniąc przed wpadnięciem w otchłań pytań i zagadnień pobocznych. Mając wstępny szkic naszego szkolenia warto przemyśleć go kilka razy. Pozwala to optymalnie ustawić kolejność poszczególnych zagadnień tak, by nie tylko układały się w logiczną całość, ale także odpowiadały psychofizycznym możliwościom słuchaczy.

Chcesz przekonać szefa, że szkolenia są potrzebne? Użyj tych 4 argumentów!

4. Skonfrontuj plan z realnym czasem

Każde z omawianych przez nas zagadnień bezwzględnie powinno mieć także przyporządkowaną odpowiednią ilość czasu. Pozwoli to na dokonanie wstępnej oceny, czy w ogóle nasze założenia są realne do zrealizowania podczas jednego czy dwóch dni. Zawsze też podczas tworzenia harmonogramu godzinowego warto uwzględnić dużą ilość przerw, a w przypadku najważniejszych zagadnień przewidzieć także dużo więcej czasu na pytania i odpowiedzi. Jeśli bowiem przeszacujemy ilość potrzebnego czasu, to zawsze będziemy mogli dokładniej zając się niektórymi zagadnieniami, względnie wydłużyć nieco przerwy regeneracyjne. W odwrotnym przypadku, gdy założymy sobie zbyt mało godzin i minut na realizację planu, zawsze będziemy mieli poważny problem – albo będziemy musieli zrezygnować z niektórych kwestii, albo „uciąć” słuchaczom przerwy czy wydłużyć szkolenie.

5. Przygotuj materiały szkoleniowe

Gdy już założenia naszego szkolenia zostały stworzone, wtedy nadchodzi czas na przygotowanie materiałów szkoleniowych. W zasadzie dla swojej wygody warto je już na wstępie podzielić na dwie kategorie – pomoce do użytku podczas samego szkolenia oraz przeznaczone dla uczestników. Pozwoli nam to na wybranie zawsze najlepszej formy materiałów, a także dostosowanie ich treści do realnych potrzeb. W zasadzie pomoce do zużytkowania podczas szkolenia powinny mieć formę ćwiczeń czy praktycznych przykładów, z kolei materiały „poszkoleniowe” mogą zawierać więcej informacji teoretycznych – przypominających najważniejsze zagadnienia i problemy.

Przygotowując pomoce szkoleniowe zawsze warto też poszukać maksymalnie „lekkich” i przystępnych form. Opasłe pliki kserówek nigdy nie są dobrym i kreatywnym rozwiązaniem, a na dodatek po zakończeniu samego szkolenia najpewniej wylądują w koszu. Dużo lepsze będą wszelkie formy multimedialne, czy też kompendia wiedzy, obejmujące najważniejsze tematy i zagadnienia.

Czy szkolenia naprawdę przynoszą efekty?

6. Zadbaj o przestrzeń szkoleniową

Dobre szkolenie to jednak nie tylko przygotowany szkoleniowiec, to także odpowiednio dopasowana i zaaranżowana przestrzeń. Warto więc dobrze zastanowić się, jaki układ pomieszczenia, ławek i krzeseł będzie najlepiej odpowiadał poruszanej tematyce oraz realizowanym zadaniom. Jeśli bowiem np. planujemy pracę w grupach, to od początku powinniśmy dopasować do niej układ sali szkoleniowej, by uniknąć straty czasu na przesiadanie się czy „szuranie” meblami biurowymi.

Ważnym jest też by sprawdzić, czy w wykorzystywanym pomieszczeniu będzie można bez trudu wyświetlić materiały szkoleniowe czy prezentacje multimedialne, jakie jest nagłośnienie oraz czy wewnątrz nie jest czasem duszno czy ciemno.

Organizujesz szkolenia? Sprawdź na co warto zwrócić uwagę.

Realizacja wspomnianych 6 kroków do przygotowania dobrego szkolenia z pewnością da nam dobrą podstawę. W praktyce jednak o naszym sukcesie czy porażce świadczyć będzie sama realizacja przedsięwzięcia. Dlatego też warto zadbać o każdy szczegół, a także wcześniej przećwiczyć sobie samo wystąpienie, a także wyciągać wnioski z wcześniejszych doświadczeń!

Organizujesz szkolenia? Dzięki nam z łatwością wynajmiesz sale szkoleniowe w największych miastach w Polsce:

Warszawa

Poznań

Gdańsk

Kraków

Łódź

Szczecin

Wrocław.

Kontakt

Jesteśmy do Twojej dyspozycji

Biuro obsługi klienta


Zapraszamy od poniedziałku do piątku w godzinach od 800 do 1600.

Skontaktuj się z nami:
Tel: +48 (61) 639 75 00
E-mail: kontakt@salerezerwacje.pl


Klaudia Jarmużyk

E-mail: klaudia.jarmuzyk@salerezerwacje.pl

Magda Żyża

E-mail: magda.zyza@salerezerwacje.pl

Małgorzata Nawrocka

E-mail: malgorzata.nawrocka@salerezerwacje.pl

Kontakt

Jesteśmy do Twojej dyspozycji